Geknipt en geplakt van Bart C. zijn pagina:
Chabot & Peters bezorgen Brood
Er komt een boekuitgave met de teksten, gedichten, notities op bierviltjes en invallen van de muzikant-schilder Herman Brood (1946-2001). Het boek, dat de titel Ik hoop dat ik stoor zal dragen, wordt samengesteld door Brood-biograaf Bart Chabot en Volkskrant-literatuurcriticus Arjan Peters. Zij krijgen van weduwe Xandra Brood de beschikking over de gehele tekstuele nalatenschap. Ik hoop dat ik stoor verschijnt in de loop van 2006.
Bij leven publiceerde Herman Brood slechts één dichtbundel: Zoon van alle moeders. Na zijn dood verscheen de bundel Kwartjes vallen soms jaren later. Die twee boeken vormen maar een klein deel van wat Brood heeft geschreven, aldus Chabot & Peters, die Brood als geestige en vindingrijke schrijver bepaald onderschat achten.
Februari
Voor Boekenweek 2006 verschijnt unieke Brood-biografie in cassette-vorm
Rondom het thema van de aankomende boekenweek, schrijvers en muziek, gaat uitgeverij Nijgh & Van Ditmar een aantal titels uit hun muziekfonds in een zeer aantrekkelijke vormgeving uitgeven. Deze titels verschijnen vlak voor de boekenweek, februari 2006, voor een leuke prijs in de winkel. Uiteraard ontbreekt hierbij niet de Herman Brood-biografie van Bart Chabot.
De complete biografie verschijnt gebonden in een speciale cassette, prachtig vormgegeven door Anton Corbijn, voor de aantrekkelijke prijs van ? 49,50. De cassette bevat de complete Brood-biografie met : Broodje gezond, Broodje halfom, Brood en spelen en Broodje springlevend plus het boek De Broodschrijver van Arjen Peters. Deze luxe editie wordt beperkt uitgegeven en is een uniek geschenk voor elk liefhebber.
De Broodschrijver gaat over de Herman Brood-biografie van Bart Chabot. Volkskrant-literatuurcriticus Arjan Peters voerde vier uitvoerige gesprekken met Bart Chabot in de zomer van 2005. Ze vonden plaats op even zovele strategische plekken in Amsterdam-Zuid en ? Centrum, die de lezer van de Brood-biografie bekend zullen voorkomen. Bart Chabot over een hoogst bijzondere vriend, een onnavolgbaar kunstenaar, over de offers die hij zich als biograaf moest getroosten, het emotionerende moment dat Brood stierf en Chabot nog maar halverwege zijn project was, en de vier meesterlijke boeken waarmee hij zijn ?monumentje voor Herman? heeft neergezet.