Brood verdient een beter beeld
JOS VAN DER BURG
Herman Broods postume zestigste verjaardag gaat niet ongemerkt voorbij. Hoe moet Nederlands ruigste rock-'n-roller de geschiedenis ingaan? De schelmenfilm Wild romance komt niet verder dan het cliché seks, drugs en rock-'n-roll.
Wild romance begint sterk. Terwijl we Saturday Night horen, loopt Herman Brood (Daniël Boissevain) naar het Hilton Hotel. Hij drinkt wat, schrijft een briefje en gaat naar het dak van het hotel. Als hij op de rand staat, twijfelt hij. Gelukkig zien we de sprong niet.
Regisseur en coscenarist Jean van de Velde volstaat met het door de lucht laten dwarrelen van Broods hoed. Daarna springt de film bijna dertig jaar terug in de tijd. Het is 1974. Brood is uit Cuby & the Blizzards gezet en ontmoet in Groningen kroegbaas Koos van Dijk (sterke rol van Marcel Hensema). Het klikt tussen de twee en Van Dijk wordt Broods manager. De rest is geschiedenis, die Wild romance met de voice-over van Van Dijk als een schelmenavontuur opdist.
Van Dijk leent van zijn vader geld, zodat Brood in 1977 Street kan opnemen. De rauwe, energieke plaat wordt goed ontvangen, waarna het grote seks-, drugs- en rock-'n-rollfeest van start gaat. Meisjes staan in de rij voor Brood, die steeds meer een grootgebruiker van drugs wordt. Hij wordt de lieveling van de pers, want er valt bij hem altijd iets te halen. Opgepakt met drugs of een fakehuwelijk met Nina Hagen (leuke rol van Karina Smulders): rond Brood is het nooit saai.
Ondertussen zijn Broods en Van Dijks ogen gericht op Amerika. Aan de overkant van de oceaan doorbreken, moet de kroon op hun werk zetten. Er komt een tournee, waarbij Broods drugsgebruik constant voor problemen zorgt. Op het beslissende moment gaat de tournee - leve de ironie - niet mis door drugs, maar door de afwezigheid van drugs. Eerder hoorden we zachtjes muziek van Golden Earring. Een steekje onder water, omdat Earring in Amerika wel succesvol was?
Wild romance bewijst dat een opsomming van cruciale gebeurtenissen uit iemands leven nog geen goede film maakt. In Wild romance krijgen we nooit het gevoel door te dringen tot Brood. Wat dreef hem? Was hij een tragische held of een deerniswekkende junk? En wat betekende zijn gruwelijke zelfmoord?
Wild romance vraagt zich niets af, maar stelt zich tevreden met de buitenkant. We zien Brood zoals hij zich graag presenteerde: de schelm die maling had aan alles en iedereen. Zelfs dit oppervlakkige beeld komt onvoldoende uit de verf, omdat Boissevain Broods charisma, snedigheid en zelfspot mist. Hij speelt Brood als een halve zombie die van de wereld geen weet heeft.
Het verschil tussen zijn fletse personage en Brood wordt pijnlijk zichtbaar aan het einde van Wild Romance als we documentairebeelden van Brood zien. Nederlands ruigste rock-'n-roller verdient een betere film.