weer 1-tje die het doorheeft!

  • ronald

    METRO

    Wild Romance: Van onderhoudend tot meeslepend

    door Mario Wisse

    Geplaatst op donderdag 9 november 2006 om 10:34

    Wild Romance is een onderhoudende film over het begin van de muzikale carrière van Herman Brood en diens relatie met manager Koos van Dijk.

    Door de massale media-aandacht zou je bijna vergeten dat Wild Romance pas vandaag officieel in première gaat. Het begon allemaal met vriend Bart Chabot, die het jammer vond dat ?Herman in de film bij tijd en wijle bijzonder onsympathiek overkomt.? Repliek van Broodvertolker Daniel Boissevain: ?Maar de film gaat over Hermans begintijd, toen hij en Bart nog niet veel met elkaar omgingen.? Vervolgens struikelden we wekenlang over de diverse hoofdrolspelers en regisseur Jean van de Velde (All Stars, Lek, Floris). Er kon werkelijk geen krant of tijdschrift worden opengeslagen, geen tv worden aangezet, of we kwamen ze tegen.

    In tegenstelling tot Chabot lijken de meeste nabestaanden en geliefden van Brood bijzonder positief over de film, die de beginjaren van de muzikale carrière van Neerlands ultieme belichaming van het adagium ?seks, drugs en rock ?n roll? beslaat. Xandra Brood bijvoorbeeld, is erg te spreken over de manier waarop Boissevain haar geliefde heeft neergezet. En ook van de kant van enkele voormalig Wild Romance-leden kwamen al sympathieke geluiden.

    Lachspieren

    Maar genoeg over randzaken, over naar waar het echt om gaat: Wild Romance, de film. Die gaat over de vriendschap en de gezamenlijke droom (optreden in de New Yorkse club The Bottomline) van Herman Brood en Koos van Dijk. Het verhaal wordt verteld door laatstgenoemde, de markante kaalkop die gedurende Hermans gehele carrière (afgezien van wat korte afkoelperiodes na hoogopgelopen ruzies) zijn manager was. Van Dijk wordt gespeeld door Marcel Hensema (bekend van Eddy Terstalls Simon), en die doet dat meer dan verdienstelijk. Van Dijk wordt weliswaar neergezet als een wat kari-

    katuraal figuur (zwaar Gronings accent, zeer matige beheersing van de Engelse taal), maar dat is niet slecht voor de film en goed voor de lachspieren.

    Daniel Boissevain (All Stars, Lek, Gooische vrouwen), die eigenlijk niet de hoofdrol heeft, zet een overtuigende Herman Brood neer. Vooral wanneer hij op het podium staat, heeft hij verdomd veel weg van een regelrechte reïncarnatie. De manier waarop hij achter z?n piano staat, dat loopje. Het klopt. Of het ook klopt wat de Herman naast het podium betreft, is lastig te zeggen. Ondergetekende kende de jonge Herman net zo min (nog minder; helemaal niet, zeg maar) als Bart Chabot.

    Broodnodig

    Eigenlijk gaat Wild Romance over de vriendschap tussen Herman en Koos en je vraagt je al snel af hoe die arme Koos het in godsnaam met Herman heeft volgehouden. Want behalve vriend en manager was Koos bodyguard, puinruimer, speed- en geldverstrekker tegelijk.

    Wat die geldverstrekking betreft; die levert een van de leukste scènes in de film op. Met een doodzieke Herman Brood (hij heeft speed nodig, maar Van Dijk vindt dat hij nuchter moet blijven) als passagier rijdt Van Dijk op een goeie dag in een oude Citroën (het legendarische model ?Snoek?) door de Groningse polders richting ouderlijk huis. Hij wil zijn vader om een klap geld vragen waarmee de eerste plaat (Street) van Herman bekostigd moeten worden.

    Levend lijk

    Van Dijk?s vader is maar matig enthousiast wanneer hij wordt geconfronteerd met Herman. En dat is niet gek; die heeft meer weg van een levend lijk dan van een ster in wording. Wanneer Herman uiteindelijk naar het toilet ?sneakt? om het broodnodige (inderdaad, beetje flauw) shot te zetten, komt alles goed. Bij terugkomst gaan Herman en Koos? vader in no time levensliederen zingend en polonaise lopend door de kamer. Het geld komt er.

    Niet te vergeten: de muziek in Wild Romance is natuurlijk fantastisch (niet onbelangrijk in een muziekfilm). Boissevain playbackt zich op overtuigende wijze door Broodklassiekers als ?Love You Like I Love Myself?, ?Rock ?n Roll Junkie, ?Saturday Night? en, misschien wel Herman?s mooiste nummer ?Never Be Clever?. Nummers die de film bij vlagen van onderhoudend naar meeslepend promoveren.

    Wild Romance draait in 55 zalen.

    ——————————————————————————–

  • Still Believe

    Ach, als ik al die recensies lees dan denk ik; welke kant wilde de regisseur nu op?

    Diepgaand of luchtig? Nou ik denk dat laatste en dat is gelukt. Meer moet je van de film niet verwachten. ‘74/’80 waren zulke jaren.

    De meeste recensenten leggen de lat wel erg hoog. Daniël wilde een eigen personage ( als Herman Brood) neerzetten. Dat dat het hoogst haalbare was besefte hij volgens mij maar al te goed. Brood is niet te imiteren daar moet je dus een eigen personage van maken. En dat heeft Daniël prima gedaan.

    Hierbij verwijs ik de tot nu toe gelezen recensies resoluut naar de prullenbak. Laten wij als Broodfans ( die de luchtige/snelle periode ‘74 t/m ’80 kennen) onze eigen recensies maar gaan schrijven. Ik houd dit forum nauwlettend in de gaten.

    Wie trapt af ?????

  • Zijlijner

    Wie zit er nou te wachten op een film met een (met alle respect) nep-Brood, terwijl er nog zoveel fantastisch beeld- en geluidsmateriaal is van de echte Herman Brood. Waarom niet een mooie docu-film gemaakt over de echte Brood en Koos?

    Kortom…….wie maakt de ECHTE Wild Romance-film?

  • Spitsz

    Uut ‘t hart greep’n

    Da's wa'k bedoel.

    't kwam d'r alleen nie uut !

    Spitsz.

  • Marco

    Zijlijner…

    Je gebruikt mijn woorden…

    Helemaal mee eens,er zijn nog honderden uren ongebruikt film materiaal, een mooie docu is ok, alwaren het maar verzamelde beelden van tv hoogtepunten.

  • Ruben Levendig

    Helemaal meej eens.

    De film ga ik nieteens bekijken, veel te nep.

    Zit ook te w88 op een echte docu, of ig echt beeldmateriaal.

    gr

    Rubenronald schreef:

    >

    > METRO

    > Wild Romance: Van onderhoudend tot meeslepend

    > door Mario Wisse

    > Geplaatst op donderdag 9 november 2006 om 10:34

    > Wild Romance is een onderhoudende film over het begin van de

    > muzikale carrière van Herman Brood en diens relatie met

    > manager Koos van Dijk.

    >

    > Door de massale media-aandacht zou je bijna vergeten dat Wild

    > Romance pas vandaag officieel in première gaat. Het begon

    > allemaal met vriend Bart Chabot, die het jammer vond dat

    > “Herman in de film bij tijd en wijle bijzonder onsympathiek

    > overkomt.” Repliek van Broodvertolker Daniel Boissevain:

    > “Maar de film gaat over Hermans begintijd, toen hij en Bart

    > nog niet veel met elkaar omgingen.” Vervolgens struikelden we

    > wekenlang over de diverse hoofdrolspelers en regisseur Jean

    > van de Velde (All Stars, Lek, Floris). Er kon werkelijk geen

    > krant of tijdschrift worden opengeslagen, geen tv worden

    > aangezet, of we kwamen ze tegen.

    > In tegenstelling tot Chabot lijken de meeste nabestaanden en

    > geliefden van Brood bijzonder positief over de film, die de

    > beginjaren van de muzikale carrière van Neerlands ultieme

    > belichaming van het adagium ‘seks, drugs en rock ’n roll’

    > beslaat. Xandra Brood bijvoorbeeld, is erg te spreken over de

    > manier waarop Boissevain haar geliefde heeft neergezet. En

    > ook van de kant van enkele voormalig Wild Romance-leden

    > kwamen al sympathieke geluiden.

    >

    > Lachspieren

    > Maar genoeg over randzaken, over naar waar het echt om gaat:

    > Wild Romance, de film. Die gaat over de vriendschap en de

    > gezamenlijke droom (optreden in de New Yorkse club The

    > Bottomline) van Herman Brood en Koos van Dijk. Het verhaal

    > wordt verteld door laatstgenoemde, de markante kaalkop die

    > gedurende Hermans gehele carrière (afgezien van wat korte

    > afkoelperiodes na hoogopgelopen ruzies) zijn manager was. Van

    > Dijk wordt gespeeld door Marcel Hensema (bekend van Eddy

    > Terstalls Simon), en die doet dat meer dan verdienstelijk.

    > Van Dijk wordt weliswaar neergezet als een wat kari-

    > katuraal figuur (zwaar Gronings accent, zeer matige

    > beheersing van de Engelse taal), maar dat is niet slecht voor

    > de film en goed voor de lachspieren.

    > Daniel Boissevain (All Stars, Lek, Gooische vrouwen), die

    > eigenlijk niet de hoofdrol heeft, zet een overtuigende Herman

    > Brood neer. Vooral wanneer hij op het podium staat, heeft hij

    > verdomd veel weg van een regelrechte reïncarnatie. De manier

    > waarop hij achter z’n piano staat, dat loopje. Het klopt. Of

    > het ook klopt wat de Herman naast het podium betreft, is

    > lastig te zeggen. Ondergetekende kende de jonge Herman net zo

    > min (nog minder; helemaal niet, zeg maar) als Bart Chabot.

    >

    > Broodnodig

    > Eigenlijk gaat Wild Romance over de vriendschap tussen Herman

    > en Koos en je vraagt je al snel af hoe die arme Koos het in

    > godsnaam met Herman heeft volgehouden. Want behalve vriend en

    > manager was Koos bodyguard, puinruimer, speed- en

    > geldverstrekker tegelijk.

    > Wat die geldverstrekking betreft; die levert een van de

    > leukste scènes in de film op. Met een doodzieke Herman Brood

    > (hij heeft speed nodig, maar Van Dijk vindt dat hij nuchter

    > moet blijven) als passagier rijdt Van Dijk op een goeie dag

    > in een oude Citroën (het legendarische model ‘Snoek’) door de

    > Groningse polders richting ouderlijk huis. Hij wil zijn vader

    > om een klap geld vragen waarmee de eerste plaat (Street) van

    > Herman bekostigd moeten worden.

    >

    > Levend lijk

    > Van Dijk’s vader is maar matig enthousiast wanneer hij wordt

    > geconfronteerd met Herman. En dat is niet gek; die heeft meer

    > weg van een levend lijk dan van een ster in wording. Wanneer

    > Herman uiteindelijk naar het toilet ‘sneakt’ om het

    > broodnodige (inderdaad, beetje flauw) shot te zetten, komt

    > alles goed. Bij terugkomst gaan Herman en Koos’ vader in no

    > time levensliederen zingend en polonaise lopend door de

    > kamer. Het geld komt er.

    > Niet te vergeten: de muziek in Wild Romance is natuurlijk

    > fantastisch (niet onbelangrijk in een muziekfilm). Boissevain

    > playbackt zich op overtuigende wijze door Broodklassiekers

    > als ‘Love You Like I Love Myself’, ‘Rock ’n Roll Junkie,

    > ‘Saturday Night’ en, misschien wel Herman’s mooiste nummer

    > ‘Never Be Clever’. Nummers die de film bij vlagen van

    > onderhoudend naar meeslepend promoveren.

    >

    > Wild Romance draait in 55 zalen.

    >

    >

    >

    >

    > ——————————————————————————–

  • anneke

    beste ruben

    het is jouw keus om niet te gaan!

    maar denk je nu echt dat herman niet heel erg trots zou zijn op deze film?

    het is hem toch maar weer gelukt om nu 5-jaar later op ieders tong te zijn….

    hij zou het op zijn zachts gezegd heel jammer vinden dat je(we) niet even de moeite gaat nemen om zijn begin periode zo rond 1975 ,dus 30 jaar geleden,herman brood als onzeker broekie in de muziek,

    mee te maken.hij heeft zijn leven geleefd als een film en de film gaat over onze herman!

    het is een topfilm!

    kijken alleen al uit

    respect….?!

    xa

  • luk paard

    wild romance ( the movie )

    doodop

    schriele body

    hoofdje pop

    crocodile shoes

    strech-jeans ( black )

    hoed

    nog effe blik in de spiegel

    neus ophale

    weg

    w

    e

    g

    zonder dansjes de straat op

    geen franjes

    no one's looking

    back

    on the corner

    HILTON

    ( in grote letters )

    five minutes before showtime

    the brood

    LEFT THE BUILDING

    'n hoed valt zweeft

    gaat dwarrele

    'n geest vliegt

    brood is dood

    leve brood

    de toekomst begint

    the end is never ending

    herman shpritzt en neukt

    en buigt

    hakt op toetse

    zingt rauw

    groningen pleintje

    koos

    de spuite

    a star is born

    amsterdam

    berlijn

    the united states of america

    broodbus

    speedbus

    buckets full and plastic teeth

    goud

    ninaatje op de proppe

    unbeschreiblich weiblich

    oogballe rond

    oogbolle

    draaie

    herman wo bist du

    herman ist high

    leeft waar de geeste leve

    danny lademacher de duitse belg

    en brusselaar

    freddie van campen cavalli

    cees meerman

    robbie dee dee monika

    en doreen

    elke dag nieuwe doze

    first love never seen

    licking the speed

    altijd nieuw

    @!#$ is @!#$

    blijft @!#$

    is nieuw

    big boss platenbonze

    hit (by hit)

    no dope allowed

    sucks

    herman draait op volle toere

    hangt

    valt

    staat op

    gaat verder

    verder

    verder

    verder

    a wild romance

    never ends

    brood en hoere

    brood en sloere

    brood is god

    brood is klote

    brood en hemels

    brood en nevels

    brood gaat op

    brood gaat in

    brood gaat aan

    brood gaat uit

    met'n knal

    brood is dood

    leve brood

    he did it his way!

    luk paard | 15 november 2006

    ik geef slechts'n impressie

    in hoedanigheid van gebore schrijver

    weirdo poetry-performer

    tevens acting as a fool

    can dance

    a wild romance brood leeft!

    ik uit me

    ik zag de film

    en'et doet me wat

    ik broodfan al achtentwintig jare lang

    nog steeds

    altijd

    overal

    ik zag'em tientalle kere live

    sprak'em

    voelde

    rook

    ging om

    brood leeft

    ik uit me

    geef impressie

    de film

    en wat'k zelf ook weet

    wild romance

    ik ging om

    herman leeft!!

    liefs, luk

  • Zijlijner

    Topfilm? Flopfilm zul je bedoelen. Na drie weken al bijna uit alle theaters….20000 bezoekers? Dat haalt Jomanda in een weekend binnen….anneke schreef:

    >

    > beste ruben

    > het is jouw keus om niet te gaan!

    > maar denk je nu echt dat herman niet heel erg trots zou zijn

    > op deze film?

    > het is hem toch maar weer gelukt om nu 5-jaar later op

    > ieders tong te zijn….

    > hij zou het op zijn zachts gezegd heel jammer vinden dat

    > je(we) niet even de moeite gaat nemen om zijn begin periode

    > zo rond 1975 ,dus 30 jaar geleden,herman brood als onzeker

    > broekie in de muziek,

    > mee te maken.hij heeft zijn leven geleefd als een film en de

    > film gaat over onze herman!

    > het is een topfilm!

    > kijken alleen al uit

    > respect….?!

    > xa