Hup, naar de bioscoop

• Still Believe

Gisteren naar de film “Wild Romance” geweest. Als ware broodfan moest ik die film hebben gezien. En natuurlijk ook om even te kijken of er van mijn figuratiewerk nog iets was overgebleven. Gelukkig, een volle minuut in beeld.

Voorop gesteld vond ik het heerlijk om deze periode van Herman, en hoe zaken toen zijn gegaan, te kunnen zien. Dat is voor mij als fan ook het meest interessant. Ik was als puber, van ‘74 t/m ’79, verslingerd aan Herman en zijn Wild Romance en bezocht soms drie optredens per dag. Maar terug naar de film.

Het acteerwerk in de scenes buiten de optredens om vond ik bij vlagen meesterlijk.

Humorvol en aandoenlijk tegelijk. Daniël deed het zo slecht nog niet. En Marcel was super in zijn rol als Coach.

Maar de muziekscenes braken veel af. Daar herkende ik Herman en de band niet in. En dan de liveoptredens met studioalbummuziek, dat ging echt niet. De film stokte op die momenten voor mij. Was te ontnuchterend. Wanneer Koos dan weer aan de slag ging met zijn “handel en wandel” dan kwam de zaak weer op gang. die verhaal lijn had nog wel verder mogen worden uitgebouwd.

Al met al liep ik met een dubbel gevoel de bioscoop uit. In de zaal zaten welgeteld zes mensen waarvan twee jongeren. En dan zit je daar als fan die de periode zelf heeft meegemaakt te balen dat de zaak niet vol zit zodat er na afloop een feestje kan worden gedraaid. Nee, en men stapte mij te tam de bioscoop weer uit.

Waar zit het hem nu toch in dat de film zo slecht aanslaat bij het grote publiek. Ik denk niet dat dit alleen komt door de slecht geschreven recensies. Het is een film die een bepaald tijdsbeeld neerzet. Een tijd waarin Herman de popscene in Nederland domineerde. Daar zijn veel lieden in onze huidige tijd niet zo van onder de indruk. Tegenwoordig gaat alles nog sneller als in de de jaren '70. Drugsgebruik is veel meer geaccepteerd onder het jonge publiek. Een gebruikende artiest is niets bijzonders. Iets waarmee Herman in de jaren 70 nog opzien baarde. Maar een gebruiker die, volgens hun, als loser door het leven gaat, wordt niet geaccepteerd. Dat laatste is toch wel de kijk van veel jongeren op Herman. Je kunt het hen niet kwalijk nemen dat zij de diepere motieven van Herman niet hebben gekend.

Voor de wat ouderen onder ons geldt. Je hield van herman en zijn way of life of je wilde er niets van weten. De eerste groep is waarschijnlijk het grootste deel van de bezoekers van de film. Al was het alleen maar uit interesse. Maar of je daarmee 80 bioscoopzalen, week na week, kunt vullen betwijfel ik.

Het is moeilijk om het grote publiek , middels een door acteurs gespeelde film, kennis kan laten maken met iemand die niet meer leeft en die bij leven zo uniek met zaken omging. Bijna ondoenlijk. En dat lijken zaken al gauw oppervlakkig wanneer je maar 136 minuten hebt om vijf jaar te verslaan. Maar dit stoorde mij niet in de film.

Bij leven was het al moeilijk geweest om een nagespeelde film over Herman te maken..Hier hebben de producenten, regisseur enz. een zeker risico genomen. Dat is op zich al lef hebben.

Ik vind het jammer dat de film niet aanslaat..

Alle moeite, geld en enthousiasme van de medewerkers aan deze film krijgt hiermee een flinke klap.

Een jongensdroom van twee jongens uit de Hollandse Polder wordt werkelijkheid. Dat is een thema waar je vandaag de dag echt nog wel mee aan kunt komen. Maar dan moet daar de nadruk op worden gelegd. Voor mij overheerste in de publiciteit naar de aanloop van de film het thema “lekkere muziekfilm” teveel. Nou de film was meer dan dat. Had daar in de public relation nou meer mee gedaan.

Iedereen heeft wel een ( jongens) droom. Of heeft hem gehad.

Daarom zouden meer mensen de moeite moeten nemen om de film te gaan bekijken. Hij biedt inspiratie…….en was dat niet iets, waar Herman dagelijks mee bezig was?

Hup, naar de bioscoop ! zou Herman hebben gezegd.

• Marco

Tja het grote publiek, daarvoor is deze film gemaakt, tenminste, daar hebben ze het op gemunt.

Maar… het grote publiek is geen Brood fan, Herman maakte zijn latere albums toch ook niet voor het grote publiek.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel exemplaren er van Ciao Monkey zijn verkocht, minder denk ik dan dat er tot nu toe naar de bios zijn geweest!

• Ruud

Ho,ho zelfs mijn dochter van 15 heeft het album op haar I-pod staan!!

• Marco

Goede opvoeding gehad!

• Mario

Jammer dat deze kans voor open doel is gemist. Koos herken je maar Herman totaal niet. En dat is waar het om draait. Ik vind de film een afknapper. Doodzonde, want je had er echt iets moois van kunnen maken. Na deze flop zal er nooit meer een groot project rond Herman komen, dat is het meest trieste van alles.

• ronald

ieder zijn mening….?!

afknapper?!

wat een onzin!

het is een topfilm.

ik heb genoten.

we zijn 30 jaar terug hoor!

ps

lees hierboven de topbrief van still believe

wie weet eigenlijk nog hoe herman 30(dertig) jaar geleden deed ?

• johan

Vandaag voor de 2de maal naar Wild Romance geweest.

Na Paradiso met vrouw bezocht te hebben en een geweldig leuke avond beleeft te hebben was het vandaag de beurt aan zoonlief (10 jaar en ook enorm door het broodvirus gegrepen)om mee naar de film te gaan.

Ik vond het weer leuk en ook mijn zoon heeft een leuke film gezien en enorm gelachen.

We zaten met maarliefst nog een man of 20 in de bios en dat is wel wat triest met 1 voorstelling op zondag wat waarschijnlijk ook het einde van Wild Romance betekend in Breda vertelde de kassadame.

Jammer want ook ik denk dat dit dan het laatste project rondom Herman was,jammer.

Groetjes Johan.

• Sleepin' Bird

Gisteren met manlief naar de film geweest. Wij zaten maar met 6 man in de zaal. Beetje triest wel maar goed, ik had ook eerlijk gezegd niet verwacht dat het een kaskraker zou worden. Ik gok erop dat de DVD het straks beter gaat doen.

• Arie

Naar Pathe in Groningen geweest afgelopen zaterdag; aanvang 16.30 uur, aantal bezoekers 14.

Echter het bezoek aan het Gronings museum loopt als een trein en het brood-arrangement in de stad Groningen gaat ook als een speer.

Brood leeft in Groningen!

• ezra

hallo,

hoop in december naar de tentoonstelling te gaan.

stel me er veel van voor

groeten,

ezra