Remastering my ass

• Jaap

Afijn,

Dit is geloof ik de enige plek waar je zoiets kwijt kan in het openbaar, want verder interesseert het de mensen toch geen reet. Maar die Brood Box, de laatste dus, van Sony BMG, dat is op zich leuk en aardig, maar ‘geremastered’ is geen van de cd's die er in zit.

Hoe weet ik dat? Omdat ik vanavond alle cd's naast elkaar gedraaid heb en tot in detail heb geluisterd naar de verschillen. Ik kende de oorspronkelijke cd's al van haver tot gort via de eerdere Broodbox die verscheen, met daarin ook nog eens de prachtige plaat Modern Times Revive (draaien dat ding) en Frisz & Sympatisz, ook zeer goed. Met de manier waarop Shpritsz, mijn favoriet, twintig jaar geleden op cd was gezet, was ik ook al niet gelukig, maar de Brood Box van 2006 (!) maakt dat niet beter.

Remasteren betekent dat je met de originele banden het hele proces van ‘cd’tje maken' opnieuw gaat doen. De banden digitaliseren, opnieuw mixen etc. Dat is hier niet gebeurd. Bij alle cd's, behalve uiteraard Kid Stuff, is de eerdere cd gebruikt en is er hoogstens wat laag toegevoegd om een warmer geluid te krijgen, wat met de eerste Brood Box ook te bereiken is door er wat meer bas in te draaien of je ‘loudness’ knop in te drukken. Ik hoop dat iemand het tegendeel kan bewijzen.

Jammer dus. De fouten op Shpritsz (Doin' it eindigt te snel en Doreen begint met een irritante klik), staan er nog steeds op. Op Wait a Minute is op de LP (vinyl) en de single (vinyl) tijdens Blew my Cool redelijk goed te horen dat Herman aan het eind ‘geweldig’ zegt als de gitaar nog uitklinkt, maar dat is op de nieuwe en de oude CD box nauwelijks te horen. Hier gaat dus zelfs analoog nog boven digitaal, terwijl talloze remasteringprojecten juist zo veel mooie extra's opleveren.

Nog steeds begint ‘City’ op Cha Cha met het laatste deel van Dope Sucks en nog steeds is op deze plaat dat volkomen onnodige extra publiek ingemixt. En waarom heet Can't Stand It nog steeds Can't Stand Up op de hoes? Kijken en luisteren kunnen ze niet bij Sony BMG, fouten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Cha Cha is niet eens te remasteren omdat de originele banden onbruikbaar zijn.

Ik hou van de muziek van Herman Brood & his Wild Romance en niet voor niks schreef ik de liner notes bij My Way The Box. Maar deze nieuwe box is een flutproduct. Ik vind het geen probleem dat mensen geld willen verdienen, maar met de muziek moet netjes worden omgegaan en de fansz moeten niet voor de gek worden gehouden. Dat gebeurt hier dus wel. Sony BMG kan het wel, voor Elvis Presley werd er zelfs een fantastisch ‘bootleg’ label opgericht, waar legaal de meest obscure opnames worden uitgebracht. Dat levert geld op, het is waar, en Herman Brood levert onvoldoende geld op als het om muziek gaat.

Aan Kidstuff is het enige interessante dat we kunnen horen dat Herman electronisch aan het experimenteren was. Dat had nog wat kunnen worden, want Herman was een muziekbeest en had hierin zijn vorm wel kunnen vinden. Op Kidstuff is nog maar een kleine aanzet daarvan te horen, maar het is vlak, niet dynamisch, demokwaliteit.

Iemand vroeg laatst of er nog onuitgebracht materiaal is van Herman. Hoeha! Bergen! Maar geen hond durft het uit te brengen. De markt is te klein en daarmee is nieuwe muziek van Herman Brood verleden tijd. Final.

Uw eigen,

Jaap S.

• Marita

Jaap…

Op je verhaal over het remasteren kan ik niet ingaan, want daar weet ik echt niks zinnigs over te zeggen…

Maar van hoeveel bandjes wordt een cd uitgegeven om te proberen of het verkoopt , dan is het produkt Brood toch nog eerder iets uit de wasmiddellenkraam, oftewel, dat verkoopt toch altijd wel iets???

Hij heeft toch nog in elke platen… platen… of heet dat cd zaak, een schap onder de B van Brood, dat is toch nog niet verdwenen?

Als de nummers er al zijn, is het toch ook minder werk en goedkoper produceren om ze op cd te zetten of ben ik nou simpel??

Dus waarom dan niet\??

Anyways, it is not you, het is meer van.. als het er is.. doe er dan iets mee…

Groetjes,Marita

• Harry

ik had ook al mijn twijfels, hoorde ook geen verbetering. Ordinaire diefstal is dit.

Mijn vriendin heeft me de box kado gedaan voor mijn verjaardag, en ze zit niet bepaald in de slappe was. Maar ze heeft me toch een groot plezier willen doen, en daarom ben ik er ook erg blij mee, maar dan gaat het meer om het gebaar dan om de kwaliteit van het gebodene.

Als ze het stempel ‘Remastered’ niet hadden gebruikt was het nog leuk geweest, maar dit is asociaal!

• Mario

Oude wijn in nieuwe zakken, maar wel om zakken te vullen….vraag me wel eens af of de nazaten weten waar ze mee bezig zijn. Herman is onderhand verworden tot een soort merk dat wordt uitgeknepen tot de houdbaarheid is verstreken. Xandra & Co. hebben op korte termijn lekker gecashd maar wel ten koste van…..en maar roepen dat het is in de geest van Herman……

• Hupie

Sterker nog, “ BROOD ” is 'n merknaam !! Pas maar op……je hebt zo een advocaat op de koffie……………namens ( parasiet ) mevr. Brood !

• Marco

Pittig stukje Jaap…

Er is een geldmachine aan het rollen geslagen, waarbij kwaliteit (muziek) en echtheid (kunst) geen enkele rol meer speelt.

• kickthebucket

Eerst wordt Koos hier een aantal keren neer gesabelt en nu is Xandra aan de beurt.

Denken jullie nu echt dat ze de vrouw is achter de releases!?

Dat is BMG en Xandra heeft daar niets mee van doen.

En zeker niet of iets wel of niet is of wordt reremasterd.

De schuld ligt toch echt bij de heren van de platenmij en niet bij familie of management.

Eerst zeker weten en niet zomaar je gedachten invullen voordat we schrijven.

That really pisses me off

Greetsz Rob

• KEES

…..en dan hebben we het nog niet eens over die @!#$ film “Wild Romance” waarin “Koos” de hoofdrol speelt, en Herman afgeschilderd wordt als egoistische, rondneukende junk, tuurlijk had ie z'n “nukken' en z'n eigenaardigheden maar om nou alleen dat te laten zien, en niet zijn muzikale,dichterlijke,artistieke,humoristische kanten…..pfffffffffffff wat een waardeloze film, en geloof me dat ik Herman al vanaf 1979 live hebt gevolgd hoor, van ”Roepie Groepie“ tot aan ”Fire“ (kenners weten over welke tenten ik het heb) zelfs de witte kiezels van de oude ”Boerderij" in Zoetermeer hoor ik nog in mijn oor….

…Nee, en dan die Daniel die met een “Nivea” gezicht probeert een Stoned lijkende Herman neer te zetten, pfffffff Herman stond achter zijn akoestische Yamaha piano nooit met zijn ene voet op het blok onder de piano….details , jongens ja ja…………

En maar afvragen waarom het geen hit was die DVD, Tja Jean van de Velde daar heb je je even flink in vergist, en Koos “jammer dat Jean niet alles ”goud" kan Maken!!!!!!

Geld, geld, geld, dat is het enige wat telt.

Heel jammer……onze Rock and Roll held is dood……..

tegelijkertijd is ook de Rock ‘n’ Roll weg! Uit alles wat nu nog uitgebracht, gemaakt of verzonnen wordt…….

Helaas……………………………………………

• Sleepin' Bird

Grappig toch dat iedereen zo vreselijk goed weet ‘hoe Herman het gewild zou hebben’. En maar lekker commentaar leveren op Koos en op Xandra, oh, oh wat makkelijk zeg.

De film was geen succes nee, dat is een feit, maar dat komt waarschijnlijk meer door de keuze van de periode dan door de manier waarop Herman is neergezet. Ik was in die tijd nog maar een meisje van 12 en kan dus niet goed beoordelen hoe Herman wel of niet was in die tijd, maar ik geloof best dat hij toen niet overliep van beminnelijkheid.

Natuurlijk klopt niet alles in de film, hoe zou dat ook kunnen? Een film moet hoe dan ook altijd gedramatiseerd worden anders wordt het sowieso al niks.

En dan nog even over de ‘Brood-artikelen bij Blokker’ (daar hadden we het nog niet over gehad tenslotte) Of Herman het ‘prachtig gevonden zou hebben’?? Geen flauw idee maar hij heeft wel altijd geroepen dat iedereen van zijn werk moet kunnen genieten dus ook als je geen cent te makken hebt en juist daarom is het volgens mij helemaal niet verkeerd dat er ‘Brood-artikelen’ bij Blokker te koop zijn.

Ik kan echt pissig worden van dit soort beschuldigende verhalen, echt te triest voor woorden. Wees gvd gloeiende blij dat zijn herinnering levend wordt gehouden!

• Marco

Over niks te makken hebben, op Marktplaats koop je tussen de 1000 en 3000 een “echte” Brood met echtheidscertificaat!!!

Voor de minder bedeelden een koopje…

Waarschijnlijk lijkt het certificaat echter dan het doek!