Koos van Dijk zal aanstaande zaterdag één van de sprekers zijn tijdens het PopAs Seminair ?Backstage? in het Mercurius Theater in Assen. In een kleedkamersetting zal hij zijn ervaringen delen uit zijn Rock & Roll periode ?75 ? ?80.
?Tijdens het seminair zal ik vooral ingaan op de periode dat ik Herman ontmoette. De periode 1975 ? 1980. Dat is de meest onbelichte periode. Het verhaal zal verteld worden in een gezellig gedempt sfeertje in een kleedkamer waarbij de toehoorders op een bierkistje zitten.
Koos van Dijk werd geboren al zoon van een belastingsinspecteur in 1945 en groeide op in Winschoten. Volgens een oom moest Van Dijk advocaat worden. In plaats daarvan trok hij op zijn negentiende naar het zuiden van Canada om daar als silobouwer te gaan werken. Na negen maanden keerde hij terug met een koffer vol Amerikaanse soul-platen. Hij werd DJ, haalde zijn horeca diploma en kocht op zijn 25ste het plaatselijke café ?t Pleintje in Winschoten.
Herman heb ik leren kennen in Groningen waar hij elke avond wel te vinden was. Een mystieke man. Hij werd ook wel dokter Brood genoemd in die periode. Hij liep altijd en immer rond in een lange witte jas. Je kon moeilijk contact met hem krijgen. Het was een stille en verlegen man.
In mijn café ?t Pleintje richtte ik op zondagmiddag LCW op, Live Club Winschoten. Ik wilde wat meer Tam Tam hebben en diverse mensen traden hier op. Herman wilde ik er graag bijhebben en daarom ging ik in Groningen naar hem op zoek. Daarmee is alles eigenlijk begonnen?.
?Uiteindelijk werd ik de manager van Herman Brood & The Wild Romance. Dat was een zware tijd waar ik desondanks veel genoegdoening uit kreeg. Als 27 jarige kwam ik ineens in aanraking met de zwarte wereld van sex, drugs en rock & roll. De jongens waren niet te temmen en ik moest alle zeilen bijzetten om alles in goede banen te laten leiden. Omdat ik geheelonthouder was, en overigens nog steeds ben, is mij dat gelukt. Daardoor kon ik de immense spanning aan. Je moest overal achteraanzitten. Zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. Anders ging het mis. Sex, drugs en rock & roll moet je voor die periode heel letterlijk nemen. In die tijd was het bezit van een joint al strafbaar en moest je drie weken zitten als je betrapt werd. Het was één groot avontuur?.
Momenteel begeleid ik Ellen ten Damme. Dat is een verschil van dag en nacht. Daarmee wil ik niet negatief praten over Herman. Absoluut niet! De tijden zijn natuurlijk ook anders. Ellen komt op tijd, gebruikt geen drugs. Bij haar is alles easy going. Een piece of cake!!
Wat de drugs betreft: voor mij is er geen sterkere drug dan adrenaline. Nou ja, de liefde is misschien wel de sterkste drug en daarom is de band ook Wild Romance gaan heten. De optredens kan ik bestempelen als kerkdiensten. Na een optreden eind zeventiger jaren gingen de bezoekers blij en vol energie weer naar buiten. Daar deed ik het voor. Dat was mijn drug?!!
Bovenstaand verhaal is nog maar een tipje van de sluier over wat Koos van Dijk naar buiten zal brengen zaterdag. Enthousiast en vol passie praat hij over deze meest onbelichte periode van zijn leven. Aankomende zaterdag zal hij het hele verhaal uit de doeken doen. Een aanrader om naar te luisteren waarbij men ademloos naar hem zal luisteren. Koos van Dijk zal je, door zijn verhalen, terugbrengen naar de tijden van dertig jaar geleden. Een spannende en sensationele periode!!
Voor meer informatie: www.popas.nl
Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar, maar wees er snel bij, want een kleedkamer zit al snel vol….