http://www.telegraaf.nl/binnenland/69538561/_Veilinghuis_biedt_valse_doeken_van_Brood_aan_.html
'Veilinghuis biedt valse doeken van Brood aan'
door onze correspondent
HILVERSUM - Het Hilversumse Veilinggebouw Van Zadelhoff is in opspraak geraakt nu de voormalig manager van wijlen Herman Brood, Koos van Dijk, namens de erven van de excentrieke kunstenaar aangifte heeft gedaan van oplichting. Het veilinghuis zou twaalf vervalsingen onder de hamer hebben willen brengen.
Verschillende deskundigen waarschuwden Van Dijk voor de vermeende namaakdoeken, die op de site van het veilinghuis, inclusief richtprijs, staan omschreven. Uiteindelijk heeft hij de veiling van maandagavond op het nippertje weten te voorkomen en is beslag gelegd op de spullen. De politie Gooi en Vechtstreek bevestigt dat. Experts moeten nu beoordelen of er inderdaad sprake is van vervalsingen. Volgens Van Dijk gaat het om ordinaire rommel. ,,Sinds zijn dood zijn z'n schilderijen niet goedkoop. Maar als je ziet voor welke bedragen de zeefdrukken en de ‘originele’ doeken bij Van Zadelhoff worden aangeboden, dan weet je dat het niet kan kloppen. Hoe kan een zeefdruk waarvan er 150 zijn gemaakt even duur zijn als een origineel doek van Herman Brood? Bovendien: het is zijn stijl niet, zijn kleurstelling niet.“ ”Dat via internet allerlei rotzooi van Brood wordt aangeboden, daar heb ik me al lang bij neergelegd. Maar als vakbroeders hun ogen sluiten voor namaak, dan krijg ik daar een brok van in mijn keel“, aldus Van Dijk. Het veilinghuis spreekt van ‘een storm in een glas water’ en ‘gebakken lucht’. Directeur Ronald van Zadelhoff: ”Ik wil er niet te diep op ingaan om het onderzoek van de politie niet te schaden. Wel kan ik verzekeren dat wij de Brood-certificaten op echtheid hebben gecontroleerd. Nota bene bij de galerie van wijlen Herman Brood, Martin. Maar als die certificering nu al in twijfel wordt getrokken, krijg ik sterk de indruk dat er een ruzie gaande is binnen de familie Brood, die over de rug van ons veilinghuis wordt uitgevochten."