Kantoorpand in bakermat Herman Brood
Gepubliceerd op 29 oktober 2007, 08:32
Laatst bijgewerkt op 29 oktober 2007, 10:21
winschoten/amsterdam -
Het lijkt over en uit voor het roemruchte café ‘t Pleintje in Winschoten. De kroeg waar Nederlands enige rock ’n roll-junkie Herman Brood werd ontdekt door uitbater Koos van Dijk staat zeker al tien maanden dicht. Dat blijft zo als het aan eigenaar David Maas van WIMA Vastgoed ligt.
WIMA, eigenaar van zeker 32 (horeca)panden in de provincie Groningen, waaronder negen in Winschoten - onder meer discotheek Nightfever en café Hoppe - wil in ‘t Pleintje ’absoluut' geen horeca meer. Maas: ‘'We willen ons concentreren rond het Marktplein. We stoten daarom vierkante meters horeca vooral buiten de route af.’' Ook minder rendabele kroegen bij het Marktplein worden aangepakt. Zoals de Stokerij. ‘'De achterkant wordt winkel.’' Die plannen liggen er ook voor ‘t Pleintje. Maas: ’'Ik zit te denken aan kantoor? of woonruimte. Of een combinatie van beide. Belangstelling is er wel. Het is natuurlijk een beeldbepalend pand. Ik word regelmatig benaderd door mensen. Maar die willen er weer horeca beginnen. Dat kets ik allemaal af. We doen daar geen horeca meer.''
En daarmee lijkt een eind te komen aan een vermaard stukje Groninger horecageschiedenis waar in 2005 nog opnames plaatshadden voor de film Wild Romance over de carrière van zanger Herman Brood en over diens manager Koos (Coach) van Dijk. Die reageert stomverbaasd: ‘'Wat! Dat mainst nait.’'
Van Dijk: ‘'Wie had kunnen denken dat er ooit nog een verkoper of administrateur zou rondlopen in ’t Pleintje. Maar goed, de verandering houd je niet tegen. Ik ben trots op de kroeg die ik toch als mijn kind beschouw, een wereldplek. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt.''
Generaties Groningers kwamen er voor de (alternatieve) muziek die elders in Winschoten en omgeving weinig of niet aan bod kwam. Van Dijk: ‘'We wilden ons onderscheiden van andere zaken. De muziek haalde ik uit Amsterdam. Wat daar in was, kenden ze in Winschoten nog niet. En wat was het: drie kleine etages. Als je nagaat hoeveel artiesten daar zijn begonnen. ’t Pleintje is dood, leve ‘t Pleintje.’'
Van Dijk beschouwt zijn nieuwste project Teas-à-GoGo in het Comedy Theater in de Nes in Amsterdam, als directe opvolger van ‘t Pleintje. ’'Maffe sfeer, veel rood in het interieur, lekkere wieven, stand up comedians en artiesten in een spannende, sexy variété show en na afloop swingen op cultmuziek. Zoals vroeger in ‘t Pleintje.’'