Herman Brood en zijn schilderen - deze te klassificeren als kunst gat te ver - er zaten cq zitten aardige dingen bij echter zijn stijl was cq is niets meer dan een maniertje, een truukje - KUNST ? Tsja, niet echt.
Mark Planken.
het is natuurlijk heel makkelijk om Brood niet als een kunstenaar te zien. Maar blijkbaar werd hij in bepaalde kunstkringen wel serieus genomen.
En kijk voor de grap eens in het Krullermullermuseum. Dat is dus kunst, maar ik zal niet snel een verroeste plaat staal in mijn huis zetten, om maar een voorbeeld te noemen.
En Brood hangt er wel…. (bij mij thuis, niet bij Krullermuller)
Het is een kwestie van tijd voordat Hermans werk ook bij de kunstpausen in de smaak valt.
Tijdens Hermans leven heeft geen enkel museum Hermans werk opgepikt, daar is lef voor nodig!
Toen eenmaal het Cobra museum wat zag in Hermans werk volgden er snel meer.
Het feit dat Herman jarenlang de best verkopende kunstenaar in Nederland was en dat mischien nog wel is, zegt genoeg, het roept kennelijk toch iets op bij de mensen.
Kunst is emotie en tienduizenden “voelen” iets bij Hermans werk.
Het is wel zo dat Herman ook bagger maakte, slecht afgewerkte doeken, vluggertjes en meestal deed ie dat publiekelijk, dat mag een kunstje genoemd worden.
Maar dat Herman thuis in zijn atelier een werk 5 keer overwitte als hij er niet tevreden over was, dat heeft nooit iemand gezien!
Kunst , wat is het wel en wat is het niet, is een rare discussie, met al die duizenden meningen..
Hermans doeken en tekeningen stralen iets uit, iets wat iemand die tekenen als passie heeft, in een beeld kan leggen, en als je veel werk van hem gezien hebt, herken je dat en zie je wat zijn gevoel was en dat is wat ik met zo'n grote collectie als hij heeft achtergelaten, zie als …..als een belangrijk tijdsthema wat hij heeft neergezet in alle zuiverheid en daarmee wordt zijn werk van een klasse… een geschenk bijna aan de Nederlandse kunstwereld.
Maar dat te overzien en uit te zeven boven de alledaagsheid van de duizenden zeefdrukken en koffiemokken, is weer even een ander verhaal.
Marco.. ik vind dat je het mooi ziet.
Groetke
Marita
Herman schilderwerk en muziek zijn zeker een kunstjes te noemen…
maar hij was wel de bedenker van dit kunstje….
Het woord zegt het al….
KUNST…jeMark Planken schreef:
>
> Herman Brood en zijn schilderen - deze te klassificeren als
> kunst gat te ver - er zaten cq zitten aardige dingen bij
> echter zijn stijl was cq is niets meer dan een maniertje, een
> truukje - KUNST ? Tsja, niet echt.
> Mark Planken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?