Het reclame-infuus van Herman Brood

Bron: Volkskrant - 24 september 1999

Een hoop bekende Nederlanders zijn bekender van de reclame dan van zichzelf. Martin van Waardenberg is al dik tien jaar de helft van het cabaretduo Waardenberg & De Jong maar wordt pas op straat herkend sinds hij de helft (Sjaak) van het klussersduo in de ‘Dat-zég-ik-Gamma’-spotjes speelt. Acteur Peer Mascini dankte zijn satirische natuurprogramma Dr. Sabelhout bij BNN aan zijn optreden als deftige Dikke Deur in de Melkunie-koeienreclame, met de uitsmijter: ‘Nog zo gezegd, geen bommetje.’ Jules Deelder was vast in de vergetelheid geraakt als hij niet geregeld in commercials zou optreden ('Lechner lekker' en Citroën). En André Hazes is dit voorjaar gerevitaliseerd door Unox in een tv-spotje voor knakworstjes. Maar wie echt in leven wordt gehouden door de reclame is Herman Brood. Letterlijk, door een reclame-infuus. Brood is hét bewijs dat er geen betere reclame is voor jezelf dan de reclame. Brood was misschien ooit een levende rocklegende, heel misschien ooit een kunstenaar, maar is nu vooral een reclamelegende. In de laatste twee, drie jaar heeft Brood zijn hoofd of een van zijn schilderijen, litho's, zeef-, steen- en glansdrukken, etsen of schetsen uitgeleend aan tenminste driehonderd dikbetalende bedrijven.

In de reclame is Brood dagelijks brood geworden. De Postbank maakte een spotje over vijftien miljoen mensen maar had toch nog Brood nodig voor de lardering. Brood speelt zelfs de hoofdrol in een televisiecommercial van PTT Post over het versturen van een kaartje, en in een tv-spotje van Planet Internet, dat daarnaast een Brood-website exploiteert (Planet Brood). Brood liet zich twee jaar geleden strikken om op de drukbezochte AutoRai een Hyundai te beschilderen en deed dit voorjaar hetzelfde met een Smart bij de Smart-dealer in Rotterdam. Platenzaak Van Leest lokte tijdens vaderdag moeders naar de winkel met een ‘originele, exclusieve muzieklitho’ van Herman Brood. IT-bedrijven duikelen over elkaar heen met dergelijke Brood-aanbiedingen: Hewlett-Packard met een ‘originele kleurenfax van Herman Brood’, automatiseerder Centric met een Brood-muis en softwarebedrijf PTS met een Brood-poes. Het bedrijf Aqua-System verkoopt een Brood-drinkwaterautomaat, Durex een Brood-condoomautomaat en tabaksmerk West een Brood-sigarettenautomaat. En dan heb je ook nog een Brood-geurlijn (59 en 89 gulden bij de DIO-drogist), Brood-bier (12,50 bij De Bierkoning in Amsterdam) en een Brood-dekbed, dat voor 99,95 in de Neckermann-gids ligt.

Je hoort wel eens dat beroemdheden alleen ingezet worden in de reclame als reclamemakers er niet meer uitkomen. Bij KPN Telecom wisten ze niks meer te verzinnen, dus dan Maarten Spanjer en Rijk de Gooijer maar weer eens van stal gehaald. Maar dat is goedbeschouwd nog een creatieve keuze. Want reclamemensen en adverteerders die echt met de handen in het haar zitten, bellen Herman Brood. Brood weet zich kennelijk steeds weer als origineel en exclusief te verkopen. Vreemd eigenlijk dat hij nog niet is opgedoken in een Zwitserleven-, FBTO- of Nationale-Nederlanden-campagne. Want met Brood is succes verzekerd blijkbaar. Brood zelf maakt het niks uit wie hem in wil huren, zolang er maar, ja hoor, brood op de plank komt. Precies zo denkt de publiciteits- en reclamebeluste schaatser Erik Hulsebosch erover. Hij sloot een enthousiast ingesproken radiospotje voor een personeelswervingsdag van automatiseringsbedrijf CMG veelzeggend af met: ‘CMG. Nooit van geheurd, maar ze betalen goed.’