Hound Dog, vraag

• Jaap

Prikkerts!

Een raadsel waar ik niet uit kom:

In 1975 nam Herman met de Flash & Dance Band ‘Houd Dog’ op, met een soort introotje van Rosemary Clooney ('When i was just a little boy' etc).

Nu kreeg ik afgelopen week een zeer merkwaardige huisopname van Elvis te horen, waar hij achter de piano zit en precies hetzelfde grapje uithaalt. Het merkwaardige is nu: Herman kan die opname in 1975 nooit gehoord hebben. Er moet dus een andere link zijn. Bijvoorbeeld een artiest die Elvis en Herman beiden kenden en die dezelfde intro gebruikte.

Wie weet?

Groet,

Jaap

• Jaap

Rosemary Clooney moet zijn: Doris Day. Introotje is van Que Sera, Sera.

• L.

Jaapsz,

Voor de hand liggend en daarom niet waarschijnlijk is bijvoorbeeld Terry's Lee Big Rock Revival. De band opgericht door Andy de Jong ergens begin 1970.

Zanger Pim Maas was een groot Elvis Presley- imitator. Half jaren zeventig heeft Hermanus verschillende keren meegedaan, bijvoorbeeld in de Koffer, maar daar werd Hound Dog met intro

niet gespeeld in een setlist met 80% Elvis. Geen sluitend bewijs derhalve.

Een andere ingang zou kunnen zijn een van Herman's Soul Brothers, bijvoorbeeld Jerry Lee Lewis, Little Richard, maar zijn ze ook niet, evenmin als Jimi H. Mink'Willy' DeVille.

Het origineel van Hound Dog afkomstig van Big Mama Thornton maar was de versie van Freddie Bell and The Bellboys de inspiratie voor Elvis, maar welke voor Herman?

Ik zelf denk van Morrison, maar nog geen bewijs.

L.

• L.

Jaap,

Bingo !

http://blip.fm/profile/CaryB/blip/36139796/Van+Morrison%E2%80%93Hound+Dog+(Live)

Van Morisson dus.

L.

• L.

Om precies te zijn:

Van Morrison - Pacific High Studios 09-05-71 (Bootleg)

Check mail.

L.

• Jaap

L!

Dit maakt het raadsel alleen nog maar groter, want de Elvis opname stamt uit 1958. Zowel Elvis als Van Morrison moeten het dus uit een andere bron hebben. Ik denk wel dat Herman het van Van Morrison had, maar de originele bron moet dus uit de jaren vijftig komen.

Iemand?

Jaapt

• L.

Jaap,

het is geen complot theorie maar waarom is de volgende lijn niet mogelijk?

1. Elvis heeft het zelf bedacht, introotje voor Hound Dog

2. Van Morisson kent het van Elvis

3. Brood en Van Morissen kennen elkaar via Cuby

4. Van Morisson neemt het op (op verschillende bootlegs)

5. Herman (had graag voorraad op de plank liggen)

6. Catch A Wave, steal en neemt het op in '75

Ofwel, ik snap niet waarom Elvis een andere bron moet hebben ?

L.

leuk raadsel btw.

• L.

Jaap,

Laat het vallen, maar het laat niet los.

Ik heb vandaag, een voor mij bekende Elvis fanaat, laten zoeken in zijn collectie, maar Elvis heeft jouw huiskamer versie

(Que Sera Sera - Hound Dog) meermalen gespeeld in zijn Duitse tour uit november 1959.

In ieder geval in Bad Nauheim en Berlijn. Ik krijg de mp3-tjes nog.

Ik blijf bij Elvis als bedenker van de combinatie.

Lars

• L.

http://www.youtube.com/watch?v=ISNSdWqfd2I

L.

• Hupie

Pffffffff………Get a Life !