Ik draai nog dagelijks de muziek van Herman, kijk nog zeer regelmatig naar opnames maar ben gewoon niet enthousiast over Stick, is dat nou zo vreselijk?
Zoetermeer - Afgelopen donderdag was er in de Zoetermeerse popzaal De Boerderij een speciale Tribute avond rondom het fenomeen Herman Brood. Brood-kenner Marcel Mulhuijzen uit Pijnacker bezocht voor Telstar Online het bijzondere concert in onze buurgemeente.
Brood. Neerlands enige echte rock-’n-roll ster die op 11 juli 2001 zichzelf van het leven beroofde door van het Hilton te springen. Dagenlang beheerste Herman destijds het nieuws, diezelfde zomer had hij zelfs postuum zijn eerste nummer één hit met My Way. Ongeveer negen jaar later was een aantal voormalige bandleden in Zoetermeer present om hun muzikale vriend te eren.
Sinds het begin van de jaren tachtig was Herman Brood & his Wild Romance een graag geziene gast in de Boerderij, destijds nog gelegen aan de Voorweg. Tot een jaar voor Herman’s dood speelde de Nederpopheld jaarlijks op dit podium. Deze tribute-avond werd niet alleen een feest der herkenning, maar ook een weerzien van oude bekenden. Als eerste speelde Herman’s gitarist David Hollestelle met zijn nieuwe band D´n´A, met daarin rockzangeres Anneriek van Dorst. Muzikaal leek het erg op Anouk, maar de band kon het Zoetermeerse publiek niet echt boeien. Mede door het matige spel van de eens zo geweldige gitarist Hollestelle.
Na de pauze kwamen de voormalig Wild Romance leden Rudy Engelbert (bassist tussen 1986 en 1990), gitarist David Hollestelle (van 1981 tot 2000) en natuurlijk de legendarische Belgische gitarist Danny Lademacher het podium op. Aangevuld met drummer Ramon Rambeaux (ook een Wild Romance verleden) en zanger Ronald van Beest. Deze Maassluisse Herman imitator, bekend van de Brood coverband Yada Yada, leek zowel in bewegingen als gedrag heel erg op zijn idool. De imitatiebrood en zijn Yada Yada gitarist Jan Willem van Holland waren nog het meeste in vorm. De andere muzikanten hebben in een grijs verleden weleens beter gespeeld. De strakke Wild Romance van weleer was deze avond ver te zoeken. Vooral David Hollestelle maakte er een potje van. Zijn instrumentarium en geestelijke gesteldheid waren duidelijk niet in orde, regelmatig verdween hij van het podium.
Toch viel er voor de fans nog genoeg te genieten, want de setlist kende een mooie mix van wat onbekendere Herman nummers (zoals ‘Stay Alive’, ‘You Can’t Beat Me’ en ‘Babies’), veelgespeelde covers (Eddie Cochran’s ‘Something Else’ en Velvet Underground’s ‘Can’t Stand It’) en natuurlijk de hits ‘Never Be Clever’, ‘Love You Like I Love Myself’ en ‘Sleeping Bird’. Na de afsluiter ‘Dope Sucks’, schreeuwde het inmiddels op gang gekomen publiek om een toegift. Met ‘Saturday Night’ en het toepasselijke ‘Checkin’ Out’ (In Your Last Hotel’) werden zij alsnog verwend, in een zaal waar regelmatig erg leuke en beroemde artiesten op het podium staan.
Het was KICKEN! Het was heerlijk Ruud weer te zien spelen na al die jaren. David had inderdaad een nogal mindere avond. Er komen nog meer optredens en als je de kans krijgt, raad ik je aan een x te gaan. Check sites van Yada Yada en Dany Lademachter; daar staan inmiddels 3 data op. Veel plezier!
Klopt, maar niemand schijnt te snappen waarom ik het niks vind. The Wild Romance is z'n eigen coverband geworden met een frontman die zijn uiterste best doet om Herman te zijn. En dat vind ik dus niks want hij is Herman niet en zonder Herman vind ik er gewoon geen bal meer aan. En dan zeggen dat ik geen echte fan ben? Ik vind het gedurfd hoor. Maar goed, als jullie er wel blij van worden is dat toch prima? Ik luister liever naar de echte Herman en kijk naar opnames van zijn optredens, en daar word ik dan weer heel blij van. Nou, zijn we uiteindelijk toch allemaal gelukkig en daar draait het toch om in deze wereld?
Het is prima als men Hermans muziek levend houd door zijn muziek te spelen met een frontman die zijn eigen identiteit behoud, maar wel dat speciale gevoel teweeg brengt bij het publiek.
Het verbaast mij toch ook een beetje dat de Wild Romance jongens daar mee in zee gaan, met een Herman imitator..
Neem een voorbeeld aan de originele Elvis TCB band met oa James Burton op gitaar, die weigeren met zwartgeverfde, jumpsuit imitators met van die wollige stemmen (die Elvis overigens niet had) te spelen.
Maar zij spelen wel met zangers die te gek zingen en hun eigen show brengen, met het gevoel van Elvis muziek
En zo moet het ook volgens mij.
Over smaak valt niet te twisten.
Geniet van de zomer & wie weet worden we wel kampioen.
Waar zijn the broodroosters gebleven?
Groeten van Pieter
Het is weer gezelli op het forum ><
Iedereen moet doen wat tie moet doen.X(
En ga je heen dan neem je er een. Ga je niet heen blijf je lekker thuis
Had graag heen gegaan maar was te ver. Ik las dat ze bezig waren met een tour. Heeft iemand het progamma want ik kan het nergens vinden.
Hier nog een filmpie uit 1984 toen Herman nog gelukkig was http://www.youtube.com/watch?v=fNi6pAVJ9jE
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?